Рассмотрим следующий раздел Единого государственного экзамена – Грамматика и Лексика, самый объемный по охватываемому материалу и трудозатратный в подготовке. Сегодня начнем с первой части – заданий 19 – 24, проверяющих знание грамматики.
Общая информация
Раздел “Грамматика и лексика” Единого государственного экзамена отличается от аналогичного раздела ОГЭ только наличием третьего задания на знание лексических единиц и сочетаемости. Первое – на грамматику, второе – на словообразование и третье – на общее знание лексической части изучаемого языка.
Грамматический справочник ЕГЭ очень сильно облегчит подготовку к этому разделу экзамена и сэкономит ваше время и деньги
Рекомендуемое время выполнения – 30 минут, и максимум за это задание – 18 баллов.
После определенной тренировки на весь раздел потребуются не предписанные 30 минут, а 20 минут, на чем можно и сэкономить время для остальных частей экзамена. А на часть “Грамматика” – около 7 минут.
Часть “Грамматика” относится к базовому уровню сложности (А2+) и при правильном выполнении даст вам 6 баллов.
Первые задания этого раздела тестируют все грамматические знания, полученные или не полученные за 11 лет обучения в школе. Здесь никакой лайфхак не поможет, если ученик туп и ленив мало что знает об этой самой грамматике. Да что там, даже если знает, но забыл под влиянием стресса/ бессонной ночи/ расставания с любовью всей жизни, возможность угадать правильный вариант практически равна нулю, потому что тут этих самых вариантов нет, их нужно вписать самим. И даже если повезло и угадал правильную грамматическую форму, но написал неверно – заветного балла все равно не видать.
В статье разберем на примере проектной демоверсии-2023, как выполнять задание на экзамене:
Чтобы облегчить непосильную задачу, на этапе тренировки предлагаю следующую схему (она же в форме таблицы ниже):
Если перед нами существительное:
1) Поставьте его во множественное число (выучите все исключения, типа foot — feet, а если мн. ч. образуется по общему правилу, то быть внимательным — не меняется ли конечная y на i, не меняется ли f на v, не добавляется ли -es вместо привычного — s).
Пример: Machu Picchu, often called “The Lost City of the Incas”, is probably the most famous symbol of the Incan Empire. Machu Picchu is situated 7,875 _____________ above sea level in Peru (FOOT). (правильный ответ – FEET)
Если видите местоимение (например, I), ставьте его в падеж — объектный (me) или притяжательный (my или mine). Еще возможна рефлексивная форма – myself. В предложении ниже нам явно нужно object pronoun us, потому что после глагола give нужно дополнение:
Указательное местоимение (this, that) нужно ставить во мн. ч. (these, those соответственно). Неопределенные местоимения (some, any, no, every и их производные) в тестах встречаются реже, но кодификатор предупреждает, что они могут попасться.
С числительными все волшебно просто — преобразуем количественное в порядковое, помня все тонкости правилописания (например, one – first).
Пример: My ________ thought was that I had mistaken the number of the house (TWO). (Правильный ответ – SECOND)
Прилагательное или наречие ставим в какую-то из степеней сравнения. Небольшой лайфхак – если перед пропуском стоит than, это сравнительная, а если the, как в примере ниже, то превосходная степень. Помните, что the второй раз писать не надо, только саму превосходную форму latest:
Внимание! Ученики то и дело норовят в этом задании сделать из прилагательного наречие или дописать спереди отрицательную приставку. Обращаем внимание, что так можно делать только в следующем задании.
А вот с глаголами придется попотеть (поэтому и таблица ниже такая путаная). И сначала понять — перед нами личная форма (та, которая изменяется по временам) или неличная (причастие активное или пассивное, инфинитив или герундий).
1) Узнать неличную форму легко — в предложении уже есть сказуемое, выраженное личной формой глагола, то есть наш пропуск стоит не на месте сказуемого, а на другом месте в предложении, идеально – если перед ним запятая, которая явно намекает на что-то отличное от сказуемого.
Рассмотрим пример из демоверсии . Перед пропуском в задании 21 стоит существительное, а в самом предложении уже есть основа – подлежащее it и сказуемое was adapted. Значит, личная форма тут не нужна. Ричард Чамберлейн сам снимался в сериале, поэтому перед нами – participle 1 starring.
2) Если в предложении пропуск стоит после подлежащего, и сказуемого недостает, перед нами точно личная форма.
Как и с причастием, решаем активный это залог или пассивный (переведя предложение) и дальше думаем, в какое время его поставить. В этом же предложении (ну, или в предыдущих) могут стоять слова-подсказки. Если их нет, смотрим на само предложение и что его окружает.
Снова обратимся к демоверсии. Понять, что мы видим личную форму глагола в заданиях 20 можно, найдя подлежащее – оно стоит прямо перед пропуском. Залог здесь точно активный, это понятно из перевода предложения на русский. Уточняем время по Past Simple, которое уже есть в предложении, и общему характеру рассказа, который относит нас в прошлое: brought.
А вот в этом номере также по переводу понимаем, что перед нами passive. Из перевода ясно, что перед нами – факт в настоящем, поэтому правильным ответом будет are used.
Также нужно уметь распознавать предложения условия (и конструкции с I wish) или согласование времен в косвенной речи, которые также могут тут встретиться. Вот ниже у нас как раз стоит if в начале, gets – во второй части предложения, и тут у нас 0 conditional. Правильный ответ: doesn’t break /does not break. Записывать можно и так, и так, оба варианта примут на экзамене.
Понимаю, что вся схема выполнения задания кажется путаной и вызывает сомнения, но после примерно двух месяцев работы по ней ученик все запоминает и начинает самостоятельно рассуждать.
Обратите внимание, как нужно заполнять бланк к этому заданию – все заглавными буквами и без пропусков. Если в ответе есть апостроф, например – didn’t like, то он записывается в отдельную клетку. Вообще, госпожа Вербицкая советует избегать апострофов в пользу полной формы – did not like, потому что “компьютер их может не считать”.
Вот как выглядит пример заполненного бланка с ответами на задания 19 – 24:
Советы по подготовке
Здесь не будет никаких лайфхаков, потому что если не готовиться к этой части экзамена, угадать и логически что-то вычислить невозможно. Подготовку к заданиям 19 – 25 лучше начинать за год до экзамена, распределив все темы и повторив их за месяц-два перед экзаменом. Этой схемы я придерживаюсь в своем плане подготовки к ЕГЭ.
Несколько общих советов по выполнению:
- Читать ВЕСЬ текст, потому что подсказка о грамматической форме может быть не в этом конкретном предложении, а в предыдущем. Или в следующем.
- Если вы правильно определили форму, озаботьтесь еще ее правильным написанием. При корявой орфографии не зачтут.
- Проверьте еще раз.
- Если не понимаете, напишите хоть что-нибудь, мало ли.
Учебник для подготовки
Грамматический справочник ЕГЭ очень сильно облегчит подготовку к этому разделу экзамена и сэкономит ваше время и деньги
P.S. Про разделы и стратегии выполнения заданий ЕГЭ можно почитать статьи:
Аудирование или задания 1 — 9
Чтение или задания 10 — 18
Грамматика или задания 19 — 25
Словообразование или задания 26 — 31
Лексика или задания 32-38
Личное письмо или задание 39
Проект или задание 40
Устная часть. Задание 1
Устная часть, Задание 2
Устная часть, Задание 3
Устная часть, Задание 4
ELTgram от Ирины Кузнецовой
Практический материал для отработки раздела «Лексика и грамматика» при подготовке к ЕГЭ по английскому языку.
Тренинг содержит 60 заданий с ответами по материалам работ системы СтатГрад.
→ Скачать задания
→ Скачать ответы
Связанные страницы:
ЕГЭ по английскому языку раздел 4 — письмо
Досрочные варианты ЕГЭ 2020 по английскому языку
ЕГЭ по английскому языку. Раздел «Чтение» — практика
Баллы ЕГЭ 2020 по английскому языку
7.Раздел 3. Грамматика (часть 1) (Вербицкая М.В., 2015, 2016 годы)
Вербицкая М.В.
1.Раздел 3. Грамматика (часть 1) (Елена Клековкина, Малколм Манн, Стив Тейлор-Ноулз, 2004-2005 годы)
Клековкина Е., Манн М., Тейлор-Н. С.
2.Раздел 3. Грамматика (часть 1) (Музланова Е.С., 2013 год)
Музланова Е. С.
6.Раздел 3. Грамматика (часть 1) (Фоменко Е.А., Бодоньи М.А., 2015 год)
Фоменко Е.А.,
Бодоньи М.А.
8.Раздел 3. Грамматика (часть 1) (Афанасьева О., Эванс В., Копылова В., 2010 год)
Афанасьева О.,
Эванс В.,
Копылова В.
3.Раздел 3. Грамматика (часть 1) (Соловова Е.Н., Парсонс Джон, Маркова Е.С., 2015 год)
Соловова Е.Н., Парсонс Джон, Маркова Е.С.
4.Раздел 3. Грамматика (часть 1) (Вербицкая М.В., 2015 год)
Вербицкая М.В.
5.Раздел 3. Грамматика (часть 1) (Вербицкая М.В., 2014 год)
Вербицкая М.В.
9.Раздел 3. Грамматика (часть 1) (Фоменко Е.А., Бодоньи М.А. и др., 2014 год)
Фоменко Е.А.,
Бодоньи М.А.
10.Раздел 3. Грамматика (часть 1) (Authors и др., 201x год)
Authors,
Authors,
11.Раздел 3. Грамматика (часть 1) (Authors и др., 201x год)
Authors,
Authors,
12.Раздел 3. Грамматика (часть 1) (Authors и др., 201x год)
Authors,
Authors,
Exercises
NOUNS
- Write the plurals
brother |
brothers |
woman |
|
match |
box |
||
camera |
baby |
||
photo |
person |
||
church |
secretary |
||
radio |
thief |
||
sandwich |
foot |
||
door |
wolf |
||
lady |
tomato |
||
gentleman |
man |
||
tooth |
watch |
||
key |
child |
||
teacher |
boy |
||
deer |
monkey |
||
leaf |
piano |
||
city |
potato |
- Write the correct form of the nouns
2.The bay has got two new _____. 3.Alex saw some _____ running across the floor. 4.If a houseplant is given too much water, its lower____turn yellow. 5.New scientific ____ are made every day in ______. 6.In the mountains we saw some_____, _______ ______ and wild ______. 7. I can see trees and _____ outside the window. |
MATCH TOOTH MOUSE LEAF DISCOVERY LABORATORY WOLF FOX DEER SHEEP BUSH |
- Complete the sentences with the possessive form of the nouns
|
BOY BOYS CHILDREN CHILD WOMAN WOMEN SISTER |
- Add apostrophes to the possessive nouns
- Jims last name is Smith.
- Jim’s last name is Smith.
- Bobs cat likes to sleep on the sofa
- My teachers names are MS. Rice and MR. Molina.
- My mothers first name is Maria.
ADJECTIVES
1.Write the comparative and the superlative forms of the following adjectives.
happy
young
shallow
difficult
dirty
patient
hot
comfortable
brave
friendly
ridiculous
late-later
little
2.Complete the sentences using the correct form of the adjectives in brackets .
- Jill’s a ________ (intelligent) person than my brother.
- Kate was the_________ (practical) of the family.
- Greg felt __________ (bad) yesterday than the day before.
- This cake is the ____________ (good) I’ve ever tasted.
- Jack was the________ (tall) of the two.
- Jack is the__________ (clever) of the three brothers.
- If you need any ___________ (far) information, please contact our head office.
- The sinking of Titanic is one of _____________ (famous) shipwreck stories of all time.
- Please, send the books back without_________ (far) delay.
- The deposits of oil in Russia are the __________ (rich) in the world.
- Could you come a bit _______ (early) tomorrow?
- I like this song _________ (well) than the previous one.
- Which of these two performances did you enjoy ________ (much)?
PRONOUNS
1. Fill in the gap with the correct object pronoun.
- Who is that lady? — Why are you looking at __________?
- Do you know that young handsome man?-Yes, I study with __________.
- Please, listen to _______. I want to express my point of view.
- These puppies are so nice! Do you want to look at ______.
- We like this house. We’re going to buy _________.
- He can’t see _______ because we are sitting in the last row.
- Where are the keys to our flat? I can’t find _______.
- Where is Ann? I want to talk to _________.
- This snake is poisonous. I’m very afraid of _______.
- Don’t wait for _______ for dinner. I’ll return very late at night.
- He left Polotsk long ago. I haven’t seen _______ since.
- You can fully rely on _______. We won’t let you down.
2. Complete the sentences with reflexive pronouns.
- I am angry with __________.
- He fell down and hurt __________.
- Tell me more about __________.
- She believes in __________.
- We are sure of __________.
- They did everything __________.
- Did you translate the text __________.
- I saw everything __________.
- The knife was sharp, and she cut __________.
- They introduced __________.
- Can you do many things _________?
- Does your friend Nick often talk to you about _________?
- Did your mother buy anything for _________ last week?
- Are you always sure of _________?
- Do you believe in _________?
- Did the pupils answer all the questions _________?
- Did you make the dress ______________ .
3. Complete the sentences using possessive pronouns.
- This is my mum. _________ name’s Jess.
- These are my sisters. ________ names are Mary and Dina.
- These are my parents. _________ names are Tanya and Bob
- This is my cousin. _________ name’s Helen.
- This is my cousin. ______ name’s Fred
- This is my aunt. _______ name’s Pam.
- Insert absolute possessive pronouns.
Jason: Whose sunglasses are these?
Kate They’re Amy’s, I think. Yes, they’re (1) _______.
Paul: Whose baseball cap is this?
Amy: That’s (2) ______ too! Thanks.
Kate: Ugh! Whose dirty towel is this?
Jason: Ask Paul. I think it’s (3) __________ .
Paul: Yes, it is. Thanks. You’ve got a great T-shirt, Amy!
Kate: Thanks. I borrowed it from my big sister. So it’s (4) __________ really.
Jason: What about this umbrella?
Paul: Don’t be silly, Jason! You brought it, so it must be (5) __________.
Kate: Does this beach ball belong to us?
Jason: No, it isn’t (6) __________. Those kids over there were looking for a ball, so it’s (7) _________ probably.
VERBS
1.Write four forms of the following verbs
|
|
1. Put the following sentences into the correct tense: Simple Past, Simple Present, Present Continuous or Past Continuous, Present Perfect.
- I ________ (listen) to the radio while Mary __________ (cook) dinner.
- You __________ (buy) this book yesterday?
- Last Friday Jill __________ (go) home early because she __________ (want) to see a film.
- When your brother usually __________ (get) home in the evening?
- Jane always __________ (bring) us a nice present.
- What those people __________ (do) in the middle of the road?
- You __________ (read) this book?
- While Fred __________ (sleep), Judy __________ (watch) TV.
- When I __________ (be) young, I __________ (think) Mary __________ (be) nice — but now I __________ (think) she’s fantastic.
- Jill __________ (walk) home when she __________ (see) her husband’s car outside the cinema
- Look there! Sue and Tim __________ (run) to school.
- Jack’s father __________ (not work) in London — he __________ (not speak) English.
- Joe __________ (buy) a car yesterday.
- Their father often __________ (go) to rock concerts.
- While you __________ (sleep), mother __________ (arrive).
- Put the following sentences into the correct tense: Present Perfect, Past
Simple, Present Perfect Continuous.
- Today is Thursday, and John ________ (be) late twice this week; he________ (be) late yesterday and on Monday.
- I first________ (meet) George a month ago, and I ________ (meet) him several times since then.
- It is October now, and we ________ (do) a lot of work this year; we ________ (do) a lot last year too.
- She ________ (buy) a coat last winter, but she________ (not / buy) a new dress since 2008.
- It’s only the middle of the month, and he________ (spend) (already) most of his salary; he ________ (spend) $60 yesterday,
- I ________ (break) my leg in 1991, but I ________ (break) (never) my arm.
- He’s over sixty, and he’s still working. He ________ (work) hard all his life. When he ________ (be) a young man, he sometimes ________ (work) all night.
- The postman ________ (come) at eight yesterday, but it’s now half past eight and he ________ (not / come) yet.
- Today is May 25th. Ted ________ (not / be) absent this month.
- He ________ (feel) extremely ill when he went to hospital, but he ________ (feel) much better since he came out of hospital a month ago.
3.Put the verb into the correct form, present simple or past simple, active or passive.
1. It’s a big factory. Five hundred people are employed (employ) there.
2. Water ___________ (cover) most of the Earth’s surface.
3. Most of the Earth’s surface ___________ (cover) by water.
4. The park gates ___________ (lock) at 6.30 p.m. every evening.
5. The letter __________ (post) a week ago and it ____________ (arrive) yesterday.
6. The boat ________ (sink) quickly but fortunately everybody ________________ (rescue).
7. Jacob’s parents _____________ (die) when he was very young. He and his sister _________ (bring) up by their grandparents.
8. I was born in London but I __________ (grow) up in the north of England.
9. While I was on holiday, my camera ________ (steal) from my hotel room.
10. While I was on holiday, my camera _________ (disappear) from my hotel room.
11. The company is not independent. It ________________ (own) by a much larger company.
12. I saw an accident last night. Somebody __________ (call) an ambulance but nobody ___________ (injure) so the ambulance _____________ (not / need).
- Use passive or active voice.
1. Nobody (to see) him yesterday. 2. The telegram (to receive) tomorrow. 3. He (to give) me this book next week. 4. The answer to this question can (to find) in the encyclopedia. 5. We (to show) the historical monuments of the capital to the delegation. 6. You can (to find) interesting information about the life in the USA in this book. 7. Budapest (to divide) into two parts: Buda and Pest. 8. Yuri Dolgoruki (to found) Moscow in 1147. 9. Moscow University (to found) by Lomonosov. 10. We (to call) Zhukovski the father of Russian aviation.
PARTICIPLES
1.Choose the right participle
.
1. interesting/interested
This exercise is ________.
2. exciting/excited
On Christmas Eve, many children are so ______ that they stay up all night.
3. annoying/annoyed
My friend has a very ______ habit.
4. tiring/tired
I had such a ______ day I went straight to bed.
5. relaxing/relaxed
We were_________ after our holidays.
6. disgusting/disgusted
Their hamburgers are ________ .
7. satisfying/satisfied
I’m not __________ with my job.
8. boring/bored
George always talks about the same things, he is so __________.
9. disappointing/disappointed
I like this actor but the film was _________.
10.confusing/confused
English grammar can be________.
2.Write the right form of the participles.
1.The people I work with are _____ with their work. |
SATISFY |
2.John was ______ by the news report. |
DISGUST |
3.We thought that the instructions were _____ |
CONFUSE |
4.It’s an ______little story. You should read it. |
AMUSE |
5.Working late every day is_____. |
TIRE |
6.I’m not really _____ in sport. |
INTEREST |
7.Do you feel ____about them? |
WORRY |
8.All this information is making me ____. |
CONFUSE |
9.I had a ____weekend because of the rain. |
BORE |
10.Young children are often ____of the dark. |
SCARE |
ОТВЕТЫ
NOUNS
- write the plurals
brother |
brothers |
woman |
women |
match |
matches |
box |
boxes |
camera |
cameras |
baby |
babies |
photo |
photos |
person |
people |
church |
churches |
secretary |
secretaries |
radio |
radios |
thief |
thieves |
sandwich |
sandwiches |
foot |
feet |
door |
doors |
wolf |
wolves |
lady |
ladies |
tomato |
tomatoes |
gentleman |
gentlemen |
man |
men |
tooth |
teeth |
watch |
watches |
key |
keys |
child |
children |
teacher |
teachers |
boy |
boys |
deer |
deer |
monkey |
monkeys |
leaf |
leaves |
piano |
pianos |
city |
cities |
potato |
potatoes |
- Write the correct form of the nouns
1.matches
2.teeth
3.mice
4.leaves
5.discoveries
6.laboratories
7.wolves
8.foxes
9.deer
10.sheep
11.bushes
- Complete the sentences with the possessive form of the nouns
1.boy’s
2.boys’
3.children’s
4.child’s
5.woman’s
6.women’s
7.sister’s
- Add apostrophes to the possessive nouns
- Jims last name is Smith.
- Jim’s last name is Smith.
- Bob’s cat likes to sleep on the sofa
- My teachers’ names are MS. Rice and MR. Molina.
- My mother’s first name is Maria.
ADJECTIVES
1.Write the comparative and the superlative forms of the following adjectives.
happy – happier – the happiest
young – younger — the youngest
shallow — shallower/more shallow — shallowest/the most shallow
difficult — more difficult — the most difficult
dirty – dirtier — the dirtiest
patient — more patient — the most patient
hot – hotter — the hottest
comfortable — more comfortable — the most comfortable
brave – braver — the bravest
friendly – more friendly — the most friendly
ridiculous — more ridiculous – the most ridiculous
late — later – the latest
little – less — the least
2.Complete the sentences using the correct form of the adjectives in brackets .
- more intelligent
- most practical
- worse
- best
- tallest
- cleverest/the most clever
- further
- most famous
- further
- richest
- earlier
- better
- more
PRONOUNS
- Fill in the gap with the correct object pronoun.
- her
- him
- me
- them
- it
- us
- them
- her
- it
- me
- him
- us
- Complete the sentences with reflexive pronouns.
- Myself
- Himself
- Youself
- Herself
- Ourselves
- Themselves
- Yourself
- Myself
- Herself
- Themselves
- Yourself
- Himself
- Herself
- Yourself
- Yourself
- Themselves
- yourself
- Complete the sentences using possessive pronouns.
- Her
- Their
- Their
- Her
- His
- her
- Insert absolute possessive pronouns.
- Hers
- Mine
- His
- Hers
- Yours
- Mine
- Theirs
VERBS
1.Write four forms of the following verbs
- Smile – smile – smiled — smiling
- Run – ran – run — running
- Sleep – slept – slept — sleeping
- stop – stopped – stopped — stopping
- write – wrote — -written — writing
- cut – cut – cut — cutting
- plan – planned – planned — planning
- say – said – said — saying
- cry – cried – cried — crying
- study – studied – studied — studying
- lie – lay – lain — lying
- get – got – got — getting
- hit – hit – hit — hitting
- win – won – won — winning
- die – died – died — dying
- come – came – come — coming
1. Put the following sentences into the correct tense: Simple Past, Simple Present, Present Continuous or Past Continuous, Present Perfect.
1 was listening / was cooking, 2 did you buy, 3 went / wanted, 4 does your brother usually get, 5 brings, 6 are people doing, 7 have you read, 8 was sleeping / was watching, 9 was /thought / think, 10 was walking / saw, 11 are running, 12 doesn’t work / doesn’t speak, 13 bought, 14 goes, 15 were sleeping / arrived.
2. Put the following sentences into the correct tense: Present Perfect, Past Simple, Present Perfect Continuous.
1. has been / was, 2. met /have met, 3. have done / did, 4. bought / hasn’t bought, 5. has already spent / spent, 6. broke / have never broken, 7. has been working hard / was / worked, 8. came / hasn’t come, 9. hasn’t been, 10. felt / has felt
3.Put the verb into the correct form, present simple or past simple, active or passive.
2.covers
3.is covered
4.are locked
5.was posted/ arrived
6.sank/ was rescued
7.died/were brought up
8.grew
9.was stolen
10. disappeared
11.is owned
12.called/was injured/wasn’t needed
- Use passive or active voice.
1.saw
2.will be received
3.will give
4.be found
5. showed
6.find
7.is divided
8.founded
9.was founded
10.call
PARTICIPLES
- Choose the right participle
- This exercise is interesting.
- On Christmas Eve, many children are so excited that they stay up all night.
- My friend has a very annoying habit.
- I had such a tiring day I went straight to bed.
- We were relaxed after our holidays.
- Their hamburgers are disgusting.
- I’m not satisfied with my job.
- George always talks about the same things, he is so boring.
- I like this actor but the film was disappointing.
- English grammar can be confusing.
2.Write the right form of the participles.
- satisfied
- disgusted
- confusing
- amusing
- tiring
- interested
- worried
- confused
- boring
- scared
В каком формате проходит ЕГЭ по английскому?
ЕГЭ по английскому языку состоит из двух частей: письменной и устной.
На выполнение письменной части экзамена отводится 3 часа 10 минут (190 минут). За это время нужно выполнить задания четырех разделов:
- Аудирование
- Чтение
- Грамматика и лексика
- Письмо
Устная часть состоит из четырех заданий на говорение, на ответ дается 17 минут.
Формат ЕГЭ подразумевает набор стандартизированных заданий: то есть все варианты ЕГЭ похожи друг на друга. Экзамен 2022 года построен по тому же принципу, что и в 2021. Это облегчает подготовку 😉 Чтобы справиться с ЕГЭ, достаточно разобраться в структуре экзамена и отработать стратегию выполнения каждого задания. В этом помогают демоверсии и типовые задания ЕГЭ, которые регулярно публикует ФИПИ.
Грамматика и лексика
Как устроен раздел «Грамматика и лексика» на ЕГЭ по английскому?
Раздел 3 «Грамматика и лексика» содержит 20 заданий. Рекомендуемое время на выполнение всех заданий — 40 минут.
Задания 19–25 считаются базовыми. В них проверяются умения использовать грамматические формы и конструкции. Вам нужно заполнить пропуски в 2 текстах, поставив данное слово в нужную грамматическую форму.
Задания 26–31 также относятся к базовому уровню сложности. Они проверяют знание лексики и объем словарного запаса. Вам нужно заполнить пропуски в тексте новым словом, образованным с помощью приставок или суффиксов от данного слова.
В отличие от предыдущих, Задания 32–38 относятся к повышенному уровню сложности. В этой части экзамена вам нужно вставить в пропуски правильный вариант из предложенных четырех. Пропущенные слова должны подходить по смыслу, сочетаемости или грамматическому оформлению к своему окружению. В этом задании проверяется знание:
- лексики, синонимов, антонимов;
- сочетаемости предлогов со словами;
- сочетаний слов (коллокаций);
- фразовых глаголов и идиом.
Какие грамматические темы встречаются на ЕГЭ?
Возможно ли два правильных ответа на ЕГЭ?
Иногда возможны разные варианты правильных ответов. Они предусмотрены в ключах, и вам достаточно написать один ответ, который вы считаете верным.
Залог успешного выполнения заданий ЕГЭ по грамматике и лексике — регулярная практика. Практика, практика, и еще раз практика 😇
Разберем официальный тренировочный вариант ЕГЭ от ФИПИ за 2021 / 2022 ⬇️
Задания # 19−25
Задание: Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 19–25, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста.
Прочитайте первый текст, чтобы понять его общий смысл 👇
The Thorn Birds is a 1977 bestselling novel by the Australian author Colin McCullough. The story gives 19.______ information about life on Australian sheep stations, but it also includes a dramatic love story. WE
The book 20.______ the writer international fame as soon as it was published. BRING
In 1983 it was adapted into a TV miniseries 21.______ Richard Chamberlain and Rachel Ward. STAR
Ответьте на вопрос по содержанию текста ⬇️
a modern book
an old book
a short story
Well done! Разберем каждый пропуск по очереди ⬇️
The Thorn Birds is a 1977 bestselling novel by the Australian author Colin McCullough. The story gives 19. information about life on Australian sheep stations, but it also includes a dramatic love story. |
19. WE |
Начало положено 👍 Идем дальше ⬇️
The book 20. the writer international fame as soon as it was published |
20. BRING |
Сказуемое was published указывает на прошедшее время — нужно поставить глагол в Past Simple. Ответ: brought ✅
The book brought the writer international fame as soon as it was published | Книга принесла писательнице мировую известность сразу же после выхода в свет |
In 1983 it was adapted into a TV miniseries 21. Richard Chamberlain and Rachel Ward |
21. STAR |
In 1983 it was adapted into a TV miniseries starring Richard Chamberlain and Rachel Ward | В 1983 году по нему был снят мини-сериал с Ричардом Чемберленом и Рэйчел Уорд в главных ролях |
Переходим ко второму тексту. Быстро пробегите его глазами, чтобы понять общий смысл ⬇️
Car GPS Tracking appears a lot in new vehicles, offering drivers tracking and navigation. Yet, the 22.______ inventions are even more modern and sophisticated, offering extra opportunities to people. LATE
Smart box technology is one example of how car GPS tracking systems 23.______ to lower car insurance. USE
If the driver 24.______ the rules, he gets a discount or an insurance premium. NOT BREAKWithout a doubt, this new technology 25.______ popular among drivers very soon. BECOME
Теперь проверьте себя, ответив на вопрос по содержанию текста. Выберите подходящий вариант ⬇️
In the nearest future GPS functions…
will become unpopular
will become popular
will disappear
Well done! Разберем каждый пропуск по очереди ⬇️
Car GPS Tracking appears a lot in new vehicles, offering drivers tracking and navigation. Yet, the 22. inventions are even more modern and sophisticated, offering extra opportunities to people. |
22. LATE |
Car GPS Tracking appears a lot in new vehicles, offering drivers tracking and navigation. Yet, the latest inventions are even more modern and sophisticated, offering extra opportunities to people. | Автомобильное GPS-слежение часто появляется в новых автомобилях, предлагая водителям функции отслеживания и навигацию. Тем не менее, последние изобретения еще более современны и изощренны, и предлагают людям дополнительные возможности. |
Smart box technology is one example of how car GPS tracking systems 23. to lower car insurance |
23. USE |
Такие фразы как «делается», «используется», «пишется» требуют Passive Voice. Не забудьте обратить внимание на то, в каком времени происходит действие ☝️ В этом предложении нужен Present Simple Passive. Ответ: are used ✅
Smart box technology is one example of how car GPS tracking systems are used to lower car insurance | Технология Smart Box является одним из примеров того, как автомобильные системы GPS-слежения используются для снижения стоимости страховки автомобиля |
Обратите внимание: в бланке ответов на ЕГЭ глагольные формы лучше не сокращать и писать в полной форме. Например, did not или does not ☝️
Осталось 2 пропуска ⬇️
If the driver 24. the rules, he gets a discount or an insurance premium. Without a doubt, this new technology 25. popular among drivers very soon. |
24. NOT BREAK |
If the driver does not break the rules, he gets a discount or an insurance premium. Without a doubt, this new technology will become popular among drivers very soon. | Если водитель не нарушает правила, он получает скидку или страховую премию. Без сомнения, эта новая технология очень скоро станет популярной среди водителей. |
Мы приготовили для вас рекомендации по выполнению, а также список основных ошибок в Заданиях 19–25. Изучите их, чтобы еще лучше подготовиться к ЕГЭ по английскому 👇
ЕГЭ по английскому языку: задания 19–25
Советы к выполнению и основные ошибки в Заданиях 19−25. ЕГЭ Английский язык.
На ЕГЭ у вас будет 40 минут для всех заданий в Разделе 3. Разбор может длиться дольше и занять несколько уроков. Сохраните страницу, чтобы вернуться к ней позже
Задания # 26–31
Задание: Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 26–31, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста.
Быстро прочитайте текст целиком, чтобы понять его общий смысл 👇
Auckland is the largest and most populous city in New Zealand. The 26.______ of Auckland is getting close to 1.4 million residents. POPULATE
It is 27.______ situated in the North Island of the country, between the Waitakere Ranges and the Hauraki Gulf. CONVENIENT
The city enjoys an oceanic climate, which is 28.______ to the climate in most of Europe. COMPARE
Nothing can 29.______ you about Auckland, which is why it is a popular destination for numerous immigrants to New Zealand. APPOINT
Expats have an overall good experience when staying in Auckland. Most expats find it very easy to communicate with the locals, who are very 30.______. FRIEND
Another positive thing about Auckland is the amount of nature and free space, which is appreciated a lot, especially by those coming from more densely inhabited 31.______. LOCATE
Перейдем к разбору заданий ⬇️
Auckland is the largest and most populous city in New Zealand. The 26. of Auckland is getting close to 1.4 million residents. |
26. POPULATE |
Auckland is the largest and most populous city in New Zealand. The population of Auckland is getting close to 1.4 million residents. |
Перед пропуском стоит определенный артикль the, по смыслу подходит существительное: populate + суффикс −ion ➡️ population. |
It is 27. situated in the North Island of the country, between the Waitakere Ranges and the Hauraki Gulf |
27. CONVENIENT |
It is conveniently situated in the North Island of the country, between the Waitakere Ranges and the Hauraki Gulf |
По смыслу здесь требуется наречие: convenient + суффикс −ly ➡️ conveniently. |
The city enjoys an oceanic climate, which is 28. to the climate in most of Europe |
28. COMPARE |
The city enjoys an oceanic climate, which is comparable to the climate in most of Europe |
По смыслу подходит прилагательное: compare + суффикс −able ➡️ comparable. |
Nothing can 29. you about Auckland, which is why it is a popular destination for numerous immigrants to New Zealand |
29. APPOINT |
Nothing can disappoint you about Auckland, which is why it is a popular destination for numerous immigrants to New Zealand |
Дан глагол appoint, и по смыслу он вообще не подходит. Вам известен более распространенный глагол с таким же корнем и приставкой dis− ➡️ disappoint. |
Expats have an overall good experience when staying in Auckland. Most expats find it very easy to communicate with the locals, who are very 30. . |
30. FRIEND |
Expats have an overall good experience when staying in Auckland. Most ex-pats find it very easy to communicate with the locals, who are very friendly. |
По смыслу подходит прилагательное: friend+ суффикс −ly ➡️ friendly. |
Another positive thing about Auckland is the amount of nature and free space, which is appreciated a lot, especially by those coming from more densely inhabited 31. |
31. LOCATE |
Another positive thing about Auckland is the amount of nature and free space, which is appreciated a lot, especially by those coming from more densely inhabited location | Еще одна положительная черта Окленда — это количество природы и свободного пространства, что очень ценится, особенно теми, кто приезжает из более густонаселенного места |
Перед пропуском стоит прилагательное inhabited, то есть дальше должно быть существительное: locate + суффикс −ion ➡️ location. |
Вы отлично справились! 🎉🎉 Для более эффективной подготовки к ЕГЭ изучите рекомендации по выполнению Заданий 26–31, а также список основных ошибок 👇
ЕГЭ по английскому языку: задания 26–31
Советы по выполнению и основные ошибки в Заданиях 26−31. ЕГЭ Английский язык.
Задания # 32–38
Задание: Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами 32–38, и выберите подходящий вариант из предложенных.
Прочитайте текст, чтобы понять общий смысл и ответить на вопрос 👇
Why did Henry Thomson live in a hut?
He was writing a book
He was raising his children
He was having a holiday
Henry Thompson, a writer, built a hut on the shore of the pond and lived there all alone for two years. He did this for two reasons: because he wanted to 32 ______ that people spend too much time and money on food and clothes and because he wanted a perfectly quiet chance to write more books. 33 ______ to the writer, he spent only one hundred dollars a year while he lived in this hut. He raised beans on his land, ate wild berries, caught fish and «went visiting» his friends and neighbours now and then. To buy his woodsman’s clothes and a few necessities, he planted gardens, painted houses, and cut wood for his friends.
This period influenced Henry’s creative work a lot. He wrote a book called «The Wood» which 34 ______ us all about these seven or eight hundred days he lived in his hut. Several other books also describe the time when he 35 ______ to live all by himself. These sold very well. In all of them Henry was boasting that he had found the only sensible way to live. «I am for simple living, and I 36 ______ being alone!» he would declare in his books. He 37 ______ you feel, when you read his books, that it is fine to walk around the fields, sniffing the wild grape and the green grass, and that no one can find pleasure like the man who rows, and skates, and swims. 38 ______, people passing by the pond used to hear him whistling old ballads, or playing very softly and beautifully on a flute, and they thought he sounded lonely and sad.
Замечательно! Пришло время испытать свои силы в Заданиях 32–38 ⬇️
#1
He did this for two reasons: because he wanted to 32.______ that people spend too much time and money on food and clothes and because he wanted a perfectly quiet chance to write more books
#2
33.______ to the writer, he spent only one hundred dollars a year while he lived in this hut
Including
Regarding
According
Concerning
Детальное понимание всего текста необязательно! Важно обращать внимание на слова и фразы, которые стоят вокруг пропуска ☝️
#1
This period influenced Henry’s creative work a lot. He wrote a book called “The Wood” which 34.______ us all about these seven or eight hundred days he lived in his hut.
#2
Several other books also describe the time when he 35.______ to live all by himself
#3
“I am for simple living, and I 36.______ being alone!” he would declare in his books
В словосочетаниях и выражениях слова могут приобретать другой смысл, чем по отдельности. На ЕГЭ проверяется знание устойчивых словосочетаний 😉
Последние два задания ⬇️
#1
He 37.______ you feel, when you read his books, that it is fine to walk around the fields, sniffing the wild grape and the green grass
#2
38.______, people passing by the pond used to hear him whistling old ballads, or playing very softly and beautifully on a flute, and they thought he sounded lonely and sad
Although
Otherwise
However
Moreover
Чтобы лучше выполнить задания 32–38, изучите список основных ошибок и принципы решения 👇
ЕГЭ по английскому языку: задания 32–38
Советы по выполнению и основные ошибки в Заданиях 32−38. ЕГЭ Английский язык.
Поздравляем! Вы прекрасно справились с заданиями из раздела 3 ЕГЭ 🎉🎉🎉
Сохраните эту страницу в социальных сетях и поделитесь с друзьями, чтобы готовиться к ЕГЭ вместе
Задания ниже полностью соответствуют формату ЕГЭ-2023.
Задание №G1_01 скачать pdf
Задание №G1_02 скачать pdf
Задание №G1_03 скачать pdf
Задание №G1_04 скачать pdf
Задание №G1_05 скачать pdf
Задание №G1_06 скачать pdf
Задание №G1_07 скачать pdf
Задание №G1_08 скачать pdf
Задание №G1_09 скачать pdf
Задание №G1_10 скачать pdf
Задание №G1_11 скачать pdf
Задание №G1_12 скачать pdf
Задание №G1_13 скачать pdf
Задание №G1_14 скачать pdf
Задание №G1_15 скачать pdf
Задание №G1_16 скачать pdf
Задание №G1_17 скачать pdf
Задание №G1_18 скачать pdf
Задание №G1_19 скачать pdf
Задание №G1_20 скачать pdf
Задание №G1_21 скачать pdf
Задание №G1_22 скачать pdf
Задание №G1_23 скачать pdf
Задание №G1_24 скачать pdf
Задание №G1_25 скачать pdf
Задание №G1_26 скачать pdf
Задание №G1_27 скачать pdf
Задание №G1_28 скачать pdf
Задание №G1_29 скачать pdf
Задание №G1_30 скачать pdf
Задание №G1_31 скачать pdf
Задание №G1_32 скачать pdf
Задание №G1_33 скачать pdf
Задание №G1_34 скачать pdf
Задание №G1_35 скачать pdf
Задание №G1_36 скачать pdf
Задание №G1_37 скачать pdf
Задание №G1_38 скачать pdf
Задание №G1_39 скачать pdf
Задание №G1_40 скачать pdf
Задание №G1_41 скачать pdf
Задание №G1_42 скачать pdf
Задание №G1_43 скачать pdf
Задание №G1_44 скачать pdf
Задание №G1_45 скачать pdf
Задание №G1_46 скачать pdf
Задание №G1_47 скачать pdf
Задание №G1_48 скачать pdf
Задание №G1_49 скачать pdf
Задание №G1_50 скачать pdf
Задание №G1_51 скачать pdf
Задание №G1_52 скачать pdf
Задание №G1_53 скачать pdf
Задание №G1_54 скачать pdf
Задание №G1_55 скачать pdf
Задание №G1_56 скачать pdf
Ответы к заданиям здесь